Voor een casemanager verzuim betekent sociale veiligheid dat werknemers zich in een organisatie vrij voelen om zichzelf te zijn, zonder angst voor discriminatie, pesten, intimidatie of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Sociale veiligheid is een essentieel aspect van duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie.
In deze bijscholing staat de rol van de casemanager centraal in de advisering richting de organisatie (HR/LG) rondom ongewenste omgangsvormen. De focus ligt op concrete handvatten voor advisering aan werkgevers en effectieve gespreksvaardigheden. Welke risicofactoren kunnen zorgen voor ongewenste omgangsvormen en wat kun je als casemanager met signalen van de medewerker doen in gespreksvaardigheden met de betreffende medewerker. Ook de do’s en don’ts komen hierin aan de orde. Daarnaast komt advisering richting werkgevers aan de orde qua ondersteuning bij preventie en aanpak. De deelnemer krijgt inzicht in relevante wet- en regelgeving.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
Werkvormen
Theorie (Kennis) wordt afgewisseld met diverse werkvormen (Inzicht) zodat de casemanager het geleerde kan toepassen (Toepassing) in de praktijk. Er wordt gebruik gemaakt van diverse online werkvormen: chat, een poll en breakout-rooms om in kleinere groepen opdrachten a.d.h.v. casuïstiek uit te voeren.
Leerdoelen
Gebaseerd op KIT-model: Kennis, Inzicht en Toepassing
Intake
Voorafgaand aan de bijscholing ontvangt de deelnemer een intakeformulier waarin gevraagd wordt naar: