Sociale veiligheid voor casemanagers

 

Voor een casemanager verzuim betekent sociale veiligheid dat werknemers zich in een organisatie vrij voelen om zichzelf te zijn, zonder angst voor discriminatie, pesten, intimidatie of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Sociale veiligheid is een essentieel aspect van duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie.

In deze bijscholing staat de rol van de casemanager centraal in de advisering richting de organisatie (HR/LG) rondom ongewenste omgangsvormen. De focus ligt op concrete handvatten voor advisering aan werkgevers en effectieve gespreksvaardigheden. Welke risicofactoren kunnen zorgen voor ongewenste omgangsvormen en wat kun je als casemanager met signalen van de medewerker doen in gespreksvaardigheden met de betreffende medewerker. Ook de do’s en don’ts komen hierin aan de orde. Daarnaast komt advisering richting werkgevers aan de orde qua ondersteuning bij preventie en aanpak. De deelnemer krijgt inzicht in relevante wet- en regelgeving.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • Wat betekent Sociale Veiligheid in relatie tot verzuim
  • Wat zijn ongewenste omgangsvormen
  • A.d.h.v. dilemma’s bewustwording creëren rondom eigen normen en waarden i.c.m. waarden van de organisatie(s) waar de casemanager werkzaam is
  • Kennis over organisatiecultuur en risicofactoren voor ongewenst gedrag
  • Kennis van juridische aspecten en wetgeving voor organisaties rondom het thema Sociale Veiligheid
  • A.d.h.v. een casus signalen bespreken van ongewenste omgangsvormen en daarbij tools ontvangen voor gespreksvaardigheden om signalen bespreekbaar te maken. In de bijscholing wordt geëxperimenteerd met diverse gespreksvaardigheden
  • A.d.h.v. casus bespreken wat de adviesmogelijkheden zijn van de casemanager richting organisaties.

Leerdoelen
Gebaseerd op KIT-model: Kennis, Inzicht en Toepassing

  • De casemanager krijgt kennis van het thema sociale veiligheid, wetgeving en juridische aspecten (Arbowet, zorgplicht en PSA) voor organisaties rondom dit thema.
  • De casemanager krijgt inzicht in de diverse facetten van een organisatiecultuur, inzicht in eigen normen en waarden in combinatie met waarden van diverse organisaties of organisatie waar de casemanager werkzaam is.
  • De casemanager krijgt inzicht in de diverse verwijsmogelijkheden en routes voor medewerkers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen.
  • De casemanager past verkregen kennis toe a.d.h.v. een casus waarin aandacht wordt besteed aan signalen en gespreksvaardigheden om zodoende een onderbouwd advies te kunnen uitbrengen aan de organisatie waar hij/zij werkzaam is als casemanager verzuim.