Effectieve communicatie in de praktijk

Vaardigheden ontwikkelen in professionele communicatie

Herken jij dat gesprekken soms stroef verlopen, dat de ander je anders lijkt te begrijpen dan je bedoelde, of dat ruis in de communicatie de samenwerking bemoeilijkt?
In de rol van casemanager, maar ook in vele andere functies, is effectieve communicatie onmisbaar. Deze training geeft je inzicht in de bouwstenen van communicatie én biedt je praktische oefeningen om jouw gesprekken krachtiger en effectiever te maken.

We nemen je stap voor stap mee in het model van communicatie en vullen dit gedurende de training steeds verder aan met praktijkvoorbeelden en oefeningen. Je leert beter observeren, en je wordt je bewust van de rol van ruis. Ook besteden we aandacht aan de verschillende communicatiekanalen. Daarnaast krijg je concrete technieken aangereikt: hoe stuur je subtiel met kleine aanmoedigingen, hoe parafraseer je of reflecteer je gevoel, en hoe vat je gesprekken samen zodat de kern helder wordt? Je oefent met vragen stellen, concretiseren en alternatieven voor vragen. Uiteindelijk breng je alle vaardigheden samen in een professioneel gesprek en krijg je de kans om te experimenteren met reacties op uitdagende situaties.

Leerdoelen:

  • De deelnemer begrijpt het model van communicatie.
  • De deelnemer is zich bewust van verbale, non-verbale en paralinguïstische communicatie en kan deze herkennen en inzetten in gesprekken.
  • De deelnemer kan technieken zoals sturen, parafraseren, reflecteren, samenvatten en vragen stellen doelgericht toepassen.
  • De deelnemer heeft geoefend met het integreren van de verschillende vaardigheden in een professioneel gesprek.