UWV-cliënt die niet-dagloonfout vermoedt moet die zelf aankaarten


Casemanagers doen er goed aan, werknemers te wijzen op de wijze waarop UWV omgaat met (mogelijke) uitkeringsfouten die buiten de WIA-hersteloperatie vallen. Vanwege beperkte capaciteit is deze hersteloperatie uitsluitend gericht op verkeerd berekende daglonen in de WIA. Er zijn echter ook fouten gemaakt rond het maatmanloon, bij de Ziektewet en bij de Wajong. Wie vermoedt dat dit bij hem speelt en herstel wil, moet zich zelf bij UWV melden.
De UWV-aanpak voor fouten die buiten de scope van de WIA-hersteloperatie vallen komt naar voren in berichtgeving van UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Hieruit blijkt dat mensen die vermoeden dat de vaststelling van hun uitkering niet klopt, zich kunnen melden bij een speciaal team van UWV. Zij krijgen dan in een persoonlijk gesprek hulp en als er sprake is van fouten kan hun uitkering worden aangepast. Daarnaast gaat het UWV met gerichte acties controleren op eerder gemaakte fouten zodra er iets verandert in de uitkering. Bij de Ziektewet overwegen UWV en SZW nog of er alsnog een herstelactie komt waarbij UWV zelf het initiatief neemt. Hierbij is ook de vraag aan de orde of zo’n actie breed insteekt of alleen betrekking krijgt op nog lopende uitkeringen.
Uitnodiging is van belang voor minstens 4 groepen
Zolang UWV en SZW geen definitieve plannen voor nieuwe herstelacties aankondigen, is de uitnodiging om zich te melden van belang voor meerdere groepen UWV-cliënten. Het gaat in elk geval om deze 4 categorieën:
Meer weten?